Een dag uit het leven van een online bijlesdocent

“Waar ben je de hele dag mee bezig?”

Als mensen vragen wat voor werk ik doe en ik zeg dat ik online les geef, krijg ik vaak vragende blikken. Dit is wat minder geworden na 2020, maar meestal hebben ze wel vragen zoals: “Hoe werkt dat” en “Voor wat voor soort studenten is dit bedoeld?” 

Luizenleven

Ik merk ook dat mensen soms een verkeerde indruk krijgen over werken vanuit huis. Sommigen gaan ervan uit dat het betekent dat ik niet echt hoef te werken. Ik hoor vaak opmerkingen zoals “Wauw, je hebt het voor mekaar”, of: “Je huis moet zo schoon zijn.” Familieleden vragen weleens wanneer ik een echte baan ga nemen. Maar er is een (rechts)persoon die mij in ieder geval wel bloedserieus neemt, en dat is de Belastingdienst, want die heeft liever wel dat ik belasting betaal op mijn omzet. 

Meestal glimlach ik alleen maar. Als ze eens wisten hoeveel werk het is, zouden ze beseffen dat het weinig verschil maakt dat ik thuis werk. Dus, voor iedereen die zich ooit heeft afgevraagd hoe het is om online les te geven, hier is een korte glimp van wat er op mijn typische dag gebeurt. 

Mijn ochtend

Ik sta meestal tussen kwart voor vijf en vijf uur op. Na een kop koffie, kleed me om en loop naar de sportschool die een kilometer van mijn huis is. Daar train ik tussen zes uur en half acht, loop daarna terug naar huis en na een snelle douche ben ik tussen acht uur en half negen op mijn kantoor, klaar om te beginnen. Soms, als het te warm is, sta ik om vier uur op, loop ik een rondje van een paar kilometers in de wijk waar ik woon zodat ik voor zonsopgang al thuis ben.

Dan kijk ik in mijn planner of er administratieve kwesties zijn die mijn aandacht nodig hebben. Zijn er nieuwe klanten die informatie willen hebben over het krijgen van lessen? Dan mag ik in de online studio de lessen aanmaken en beschrijven wat er in desbetreffende les behandeld gaat worden. Ik geef individuele bijles, dus ik zal van elke afspraak met een specifiek student een aparte link maken. Als ik dat al op een andere dag gemaakt heb, zal ik in de ochtend checken of dat echt in orde is en mag ik deze informatie verzamelen om een herinneringsbericht op te sturen naar alle studenten waarmee ik afgesproken heb. 

Hoe werkt dat?

Mijn lessen worden live gegeven en tegelijkertijd opgenomen op een digitaal platform zodat de studenten de les opnieuw kunnen bekijken als ze dat willen. De studenten krijgen in de ochtend van mij een bericht op hun telefoon om hen eraan te herinneren dat ze die namiddag les hebben. Verder krijgen ze de inloggegevens opgestuurd van de studio waar de les wordt gegeven en opgenomen plus de link waar ze de les opnieuw kunnen bekijken. Als ik het niet eerder gedaan heb, zal ik dan ook nog de lessen voorbereiden. Als er werk is ingeleverd, dan corrigeer ik dat ook in de ochtend.

Mijn namiddag

Vervolgens lunch ik samen met mijn man of ik maak iets te eten. Afhankelijk van mijn schema neem ik een siësta of begin direct met de lessen. Ik geef les tussen vijftien uur en negentien uur en dat twee of drie keer per week. 

Op de andere dagen sta ik ook op om vijf uur om te sporten. Maar daarna besteed ik tijd aan het bedrijf. Bijles geven is een business. Dus moet er aandacht gegeven worden aan marketing, sociale media, het actueel houden van de website, bloggen, administratie afgeven bij de boekhoudster, en allerlei andere besognes. Verder word ik weleens gevraagd voor allerlei projecten zoals examentraining op middelbare scholen in het weekend, als story consultant bij stripverhalen, als schrijf coach of als ghostwriter bij het schrijven van biografieën.

Voor wat voor soort studenten is dit bedoeld?

En om de volgende vraag de beantwoorden in mijn inleiding: online bijles krijgen is voor alle soorten studenten. Studenten kiezen om verschillende redenen voor online bijles. Sommige van mijn studenten wonen in Nederland (terwijl ik op Curaçao woon) en willen toch van mij les (in het Papiaments) krijgen. Anderen vinden het geweldig dat ze vanuit huis les kunnen krijgen. Ouders vinden het vaak leuk dat ze kinderen niet hoeven te brengen naar en halen van de les. Anderen zijn nieuwsgierig en vinden het leuk dat ze aanwezig kunnen zijn (al is het digitaal) bij de les.

Tot slot…

Online lesgeven is veel werk en heeft zeker zijn uitdagingen. Maar het is ook erg lonend. Daarom ben ik het eens met degenen die denken dat ik het “voor mekaar heb”. Ik heb weliswaar niet weinig te doen en ik heb niet een “schoon huis”, zoals ik weleens te horen krijg, maar dat is het in mijn ogen zeker de moeite waard.

Plaats een reactie

RSS
Follow by Email
WhatsApp
FbMessenger
URL is succesvol gekopieerd!