Algemene strategieën voor begrijpend lezen

Kinderen die goed zijn in begrijpend lezen, hebben een grote woordenschat, kennis van de wereld en leesplezier.

Het proces van het begrijpen van tekst begint voordat kinderen kunnen lezen wanneer iemand hen een prentenboek voorleest. Ze luisteren naar de woorden, zien de plaatjes in het boek en gaan de woorden op de pagina misschien associëren met de woorden die ze horen en de ideeën die ze vertegenwoordigen.

Om begripsstrategieën te leren, hebben studenten modellering, oefening en feedback nodig. De belangrijkste begripsstrategieën worden hieronder beschreven.

1. Voorkennis / previewing gebruiken

Als leerlingen een tekst bekijken, maken ze gebruik van wat ze al weten, waardoor ze de tekst die ze gaan lezen beter begrijpen. Dit biedt een kader voor alle nieuwe informatie die ze lezen.

2. Voorspellen

Wanneer studenten voorspellingen doen over de tekst die ze gaan lezen, schept dit verwachtingen op basis van hun voorkennis over vergelijkbare onderwerpen. Terwijl ze lezen, kunnen ze hun voorspelling mentaal herzien naarmate ze meer informatie krijgen.

3. Identificatie van het hoofdidee en samenvatting

Om het hoofdidee te identificeren en samen te vatten, moeten studenten bepalen wat belangrijk is en het vervolgens verwoorden. Impliciet in dit proces is het proberen het doel van de auteur bij het schrijven van de tekst te begrijpen.

4. Vragen stellen

Vragen stellen en beantwoorden over een tekst is een andere strategie die leerlingen helpt zich te concentreren op de betekenis van de tekst. Docenten kunnen helpen door zowel het proces van het stellen van goede vragen als strategieën voor het vinden van de antwoorden in de tekst te modelleren.

5. Conclusies trekken

Om conclusies te kunnen trekken over iets wat niet uitdrukkelijk in de tekst staat, moeten studenten leren putten uit voorkennis en aanwijzingen in de tekst zelf herkennen.

6. Visualiseren

Studies hebben aangetoond dat studenten die visualiseren tijdens het lezen zich beter de tekst kunnen herinneren dan degenen die dat niet doen (Pressley, 1977). Lezers kunnen profiteren van illustraties die in de tekst zijn ingebed of hun eigen mentale afbeeldingen of tekeningen maken wanneer ze een tekst zonder illustraties lezen. 

Bijlessen begrijpend lezen?

Als u denkt dat bijlessen begrijpend lezen een goede oplossing is voor uzelf of voor uw kind kunt u vrijblijvend een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek.

6 gedachten over “Algemene strategieën voor begrijpend lezen”

  1. Heel interessant artikel. Mijn dochter is nu 3 en begint de eerste letters te herkennen. Dat vind ik zo’n bijzonder proces om te zien, hoe die kleine hersenpan dat allemaal opslaat. Maar tegelijk weet ik ook dat het voor veel kinderen ontzettend moeilijk is en voor hen is het fijn dat ze daar begeleiding bij kunnen krijgen van jou.

Reacties zijn gesloten.

RSS
Follow by Email
WhatsApp
FbMessenger